Dyslexie en leesproblemen op school | informatie voor scholen

Bij de vaststelling van dyslexie en leesproblemen bij kinderen fungeert school als 'poortwachter'. Scholen hebben daarbij de volgende taken:

  • Leerlingen ondersteunen en begeleiden op het gebied van lezen en spellen.
  • Vermoeden van ernstige , enkelvoudige dyslexie onderbouwen door aan te tonen dat er sprake is van achterstand én van hardnekkigheid. Dat wil zeggen dat een leerling op drie opeenvolgende meetmomenten tot de 10 % zwakste lezers / spellers behoort en dat remediëren gedurende twee achtereenvolgende perioden onvoldoende helpt.
  • Het opbouwen van een leerling-dossier (leesdossier) gedurende de begeleiding op school.

Wat is de taak van school?

Zorgniveaus leesproblemen

De aanpak van lees- en spellingproblemen is primair de verantwoordelijkheid van school. De school zal haar leerlingen van wie het vermoeden bestaat dat zij (ernstige) dyslexie hebben, moeten signaleren en verwijzen. Het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (voor de Zorg) stelt eisen aan de informatie die door de school moet worden aangeleverd over het voortraject dat op school is doorlopen bij de aanpak van de dyslexieproblemen op school.


Download de flyer Zorgniveaus bij vermoeden van dyslexie


Aantal meetmomenten op school en wanneer moeten deze plaatsvinden

Masterplan dyslexie en het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) zijn helder in hun standpunt over het aantal meetmomenten op school en hoe en wanneer deze meetmomenten moeten plaatsvinden. Er is tevens een leidraad opgesteld voor het aanleveren van een leerlingdossier.

Het Masterplan Dyslexie is helder in hun standpunt met betrekking tot het aantal meetmomenten: 3

De richtlijn voor scholen blijft dus 3 meetmomenten met in de tussenliggende perioden intensieve en systematische extra ondersteuning.

Het Masterplan Dyslexie stelt verder dat het de verantwoordelijkheid blijft van de school, intern begeleiders en leerkrachten om leerlingen op een verantwoorde wijze en volgens de geldende richtlijnen door te verwijzen naar zorginstellingen.

Ondanks deze heldere richtlijnen en afspraken zijn er zorginstellingen en praktijken die de norm van 3 meetmomenten en het aanleveren van een volledig leerlingdossier niet of onvoldoende naleven. Deze zorginstellingen en praktijken laten zich hierbij leiden door eigenbelang, namelijk meer clienten onder de vergoede dyslexiezorg en dus meer inkomsten.

Voor scholen, IB-ers en leerkrachten betekenen 2 meetmomenten en het aanleveren van een onvolledig leerlingdossier minder werk, maar ernstig dyslectische leerlingen zijn niet gebaat bij een verdere groei van het aantal aanmeldingen vanwege onterecht doorverwezen leerlingen.

Het bovenstaande standpunt van het Masterplan Dyslexie kunt u nalezen op hun website masterplan_dyslexie

Overschrijding diagnostiek- en behandelvolume

De voormalige kwaliteitsinstituten (NRD en KD) stellen in hun brief van 31 maart 2015., dat momenteel ca. 3 maal zoveel leerlingen in behandeling zijn voor ernstige dyslexie, dan waarvoor de vergoedingsregeling EED oorspronkelijk in het leven geroepen is. Beide instituten onderschrijven dat op den duur noch het onderwijs, noch de dyslexiepraktijken gebaat zijn bij een te ruime indicatiestelling. Er komen daardoor veel meer kinderen in behandeling dan waarvoor de regeling EED bedoeld is, met als gevolg, dat vanwege de budgetfinanciering, leerlingen voor wie de regeling wel bedoeld is, geen behandeling krijgen. Of in het gunstigste geval op een wachtlijst komen te staan.

Wij zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid in deze, en hanteren dan ook de (strikte) toelatingseisen welke gesteld worden in het Dyslexie Protocol. De meeste van onze cliënten/scholen conformeren zich eveneens aan de gestelde aanmeldprocedure, maar helaas krijgen wij nog met enige regelmaat van scholen te horen dat ze geen leerlingen meer bij ons aanmelden, omdat andere instituten en praktijken de toelatingseisen wat "soepeler" hanteren.

U kunt de brief van het NRD en KD hier downloaden en lezen welke actie beide instituten gaan ondernemen om in kaart te brengen welke instituten, praktijken en scholen te vrijblijvend omgaan met de eisen welke gesteld worden aan de aanmeldprocedure en indicatiestelling.

Het leerlingdossier (leesdossier)

Om een leerling te kunnen aanmelden voor diagnose en behandeling dyslexie moet de school een leerlingdossier (leesdossier) aanleveren met de volgende onderdelen:

  • de basisgegevens uit het leerlingvolgsysteem
  • een beschrijving van het lees- en spellingprobleem
  • signalering van het lees- en spellingproblemen: datum, toets (criteria, score), afgenomen door . .
  • omschrijving van de extra begeleiding (doelen, duur, inhoud, organisatievorm, begeleider)
  • resultaten van de extra begeleiding en beschrijving van gebruikte toetsen en normering
  • vaststelling van toenemende achterstand ten opzichte van de normgroep, met vermelding van de gebruikte toetsen en normcriteria
  • argumentatie voor het vermoeden van ernstige dyslexie; het aantonen van didactische resistentie en kwaliteit
  • indien bekend, vermelding en beschrijving van eventuele andere (leer)stoornissen

Het dossier wordt getekend door de directeur van de school, namens het bevoegd gezag. U kunt dit leerlingdossier hier downloaden, en op uw PC of laptop invullen, opslaan en/of printen.

* Om het aanmeldingsformulier op uw computer te kunnen invullen, moet Adobe Reader op uw computer geinstalleerd zijn. Is dat niet geval, dan kunt u hier gratis de versie voor uw systeem downloaden en installeren.

De ouders van uw leerling dienen het ondertekende leerlingdossier, samen met een aantal andere documenten, op te sturen naar:


ECLG expertisecentrum leren & gedrag
T.a.v. Team Dyslexie
Antwoordnummer 1173
6200 VB Maastricht

Frankeren is niet nodig

Als alle gegevens compleet zijn, wordt de aanmelding in behandeling genomen. Indien relevante gegevens ontbreken, nemen wij per omgaande contact met u op om de ontbrekende gegevens alsnog aan het dossier te kunnen toevoegen.

EduCredits en dyslexiebehandelingen

Voor elke leerling welke bij ons onder behandeling is voor ernstige enkelvoudige dyslexie worden er 75 EduCredits ( €. 75,-) aan uw spaarsaldo toegevoegd.

Wat zijn EduCredits?

Behandellocaties

Wij maken gebruik van 14 behandellocaties: Apeldoorn, Amersfoort, Nieuwegein, Tiel, Arnhem, Doetinchem, Nijmegen, Rosmalen, Breda, Eindhoven, Venlo, Roermond, Heerlen en Maastricht.

Maar in veel gevallen is het voor uw leerlingen en ouders praktischer als de behandelingen op uw school plaatsvinden, of in een school in uw directie omgeving. Vaak is dat mogelijk wanneer:

  • de school in kwestie over een geschikte behandelruimte beschikt
  • de school toestemming verleent om de behandelingen op school te laten plaatsvinden

Als alle gegevens compleet zijn, wordt de aanmelding in behandeling genomen.

Meer informatie

Voor meer informatie of het maken van een afspraak kunt u een e-mail sturen naar Malu Keulen, m.keulen@eclg.nl. of bellen naar 085 - 878 11 70.

Als u in uw e-mail ook wilt aangeven in welke van bovenstaande plaatsen u het onderzoek wilt laten afnemen, dan zal de verantwoordelijke adviseur voor die regio contact met u opneemt.